zondag 28 november 2021

Dandy man



Dandy man



's Morgens ben ik een literair man, ik
corrigeer de drukproeven, ik schrijf, 

ik kopieer; 's avonds, vanaf half tien,



word ik een Engelse 'Dandy' en ik moet be-

kennen dat ik zoiets prettig vind; ik doe
mijn best om ervoor te zorgen dat niemand



kan raden wie ik 's morgens was. De
volgende dag ruim ik alle sporen op van

de vorige doldwaze avond...



Door een Dandy te worden, wordt een man een
boudoirmens, een uiterst vernuftige Etalage-
pop [begrijp: een winkelpop] 



die op een paard of op een sofa kan zitten,
die handig op het uiteinde van zijn
wandelstok bijt of kauwt; maar een denkend 



wezen? nooit. De man die alleen mode in
mode ziet, is een dwaas. Het elegante leven
sluit gedachte noch wetenschap uit; het



wijdt ze in. Zij moet niet alleen leren 

van de tijd te genieten, maar deze ook in
een zeer hoge orde van ideeën te gebruiken.

Geen opmerkingen: