zondag 11 mei 2014

Syndroom


Syndroom

Quasimodo beweegt zich tussen de
boekenkasten van een stoffige kringloopwinkel
hij lijkt er te zijn met een begeleider
maar als ik beter kijk is die afwezig

de boektitels verbazen hem, hij roept:
"Boh!, Ivoren wachters, Rio, Damesverband, Godverdommenan!"

zo gaat het minutenlang en ik ben een
pseudo-Oliver Sacks met microfoon, besef
dat hij lijdt aan het syndroom van Tourette

hij rekent af aan de kassa en verdwijnt
buiten schonkig naar zijn Notre Dame kamer

ik bekijk mijn aankoop: de langspeelplaat 'Csardas',
waarop het nummer: 'Ritka búza, ritka árpa, ritka rozs*'
hier bekend als het gedicht 'Hongaarse Rhapsodie'
uit het oeuvre van J.M.W. Scheltema, schelmdichter

ik bof vandaag, ik denk: "Boh, Godverdommenan!"

'Dun worden tarwe, gerst en rogge gezaaid'

Geen opmerkingen: